Nemzetközi Sajtószemle

A DB nagy sebességű vonatainak tengely problémái

dumpsure

A Német Vasutak, DB, 2008 őszén a teljes 63 darabos ICE 3 nagysebességű vonatait, melyek nagy része a német távolsági hálózatán dolgozik, sűrű és rendszeres ultrahangos vizsgálatnak vetette alá, az egyik ICE 3 vonat Kölnben történt kisiklását követően. A szokásos 300 000 kilométerenkénti vizsgálati ciklust 30 000 kilométerre csökkentették, ami azt jelentette, hogy kb. minden negyedik héten el kellett a vizsgálatot végezni, az addig előírt hat hónap helyett. Más intézkedésre is sor került, a tengelyterhelés csökkentése érdekében, pl. lezárták a WC-t. A probléma összetett, és amikor október nyolcadikán 2 mm mély repedést találtak az egyik ICE-T ívbe bebillenő villamos motorvonat tengelyén, az összes ilyen vonatot (71 szerelvényt) azonnali vizsgálat alá vetették, és a bebillentő szerkezetet üzemen kívül helyezték, a pálya igénybevételének csökkentése érdekében. Október 24.-én a DB a teljes ICE-T motorvonat sorozatot kivonta a forgalomból, vizsgálat céljából, és nyilvánosan kritizálta a vonat gyártóit, a Siemenset, az Alstomot és a Bombardiert, mert nem adtak megfelelő adatot, részletet, a tengely gyártásával kapcsolatosan. A gyártók ezt az igényt elutasították. Október 28.-án újabb tengelyen találtak repedést. Október végén az ICE hálózaton óriási káosz volt, nagyon kevés ICE 3 /ICE-T vonat volt üzemképes állapotban. Az ultrahangos vizsgálati intervallumot megfelezték a 481/482 villamos motorvonat sorozatnál, melyeket Berlin S-Bahn vonalain közlekednek. A tengelyek tervezése az ICE 3 és az ICE-T vonatoknál azonos módon történt, így nem világos, hogy az intézkedések elővigyázatosságból történtek, vagy hibát észleltek mind a két sorozatnál.
HP0-D15

(IRJ 2009. 01. Fordította: Almási Miklósné)

A vasúti személykocsi jobb belső kialakítása, életbevágóan fontos az utasok megnyeréséhez

A Holland Vasutak, NS, el szeretné érni, hogy minél több utazó a vasutat válassza. Az szorgalmazzák, hogy az utas egyesíteni tudja a funkcionális és az élvezeti szempontjait a vasúti utazásnál, és így ne tekintsék az utazási időt, elvesztegetettnek. A gépkocsi a legfőbb versenytársa a vasútnak, az NS becslése szerint 70 százaléka a vasúti utasoknak gépkocsit is használ.

Az NS meghatározta az utasok funkcionális igényeit /biztonság, megbízhatóság, sebesség kényelem / valamint érzelmi vágyaikat, /komfort, és élmény /. Az NS dizájn stúdiója Puur Ruimte, Hollandia, vizsgálta, miért utaznak az emberek vonattal. Különböző érzelmi minta volt szükséges, hogy az állomások, és a vonatok újra tervezéséhez ezeket lefordítsák. Az utasok igényeit három területre lehet osztani: funkcionális, / a szolgáltatás meghatározása /, társas és pszichológiai /biztonság, megbízhatóság/ Az utazás alatt az utas igények változhatnak. Hatféle profilt tudtak meghatározni.

Az utasok 25 százaléka társas utazásra események ellen, a harmadik, magabiztos vágyik. Az üzletember, 14 százalék: jól működő, gyors, hatékony utazást akar jegyéért. A hagyományos, szerény, biztonságkedvelő 14 százalék, megbízható környezetben pihenni akar, védelmet a váratlan individualista, 12 százalék, elit környezetet és figyelmet igényel, ahol értékelik, és figyelmet fordítanak rá. Az optimista kalandkereső, élet élvező, 11 százalék, modern kozmopolita, értelmes, rugalmasságot és kihívást keres. És végül a komplikációkat és kockázatokat kerülő 24 százalék.

Aki szabadidőnek tartja az utazást, három típusra oszlik, a luxust kereső, a visszahúzódó, olvasó vagy számítógépén dolgozó utas, és a társalgó típus, aki szórakozást, és ismerősöket keres utazás közben. Ezt a háromtípusú magatartás, öltözködés, étkezési szokás alapján meg lehet különböztetni, és az NS ennek alapján építik ki a vonatok, állomások és a kommunikációs technikát

Ennek az elemzésnek leglátványosabb eredménye az un. csendes zóna kialakítása. Az ablakoktól a megvilágításig szalonszerű utazó fülke. Az NS 30 százalékkal növeli az ilyen elrendezést. Kutatások azt mutatják, hogy az utasok 70 százaléka kedveli a nyugalmat, szeret a vonaton dolgozni, vagy olvasni. Csak 10 százaléka az utasoknak tartja elfogadhatónak a szokásos kocsira jellemző zajszintet. Időszakonként az utazó típusok összetétele változik. Mivel kevés pénz áll rendelkezésre az átalakításokhoz, a Sprinter vonat felel meg legjobban az előbb említett igényeknek. Bemutatkozása hamarosan megtörténik az InterCity forgalomban. A jelenlegi gazdasági helyzetben elképzelhető, hogy az NS, ennek a koncepciónak megvalósítását lelassítja. Vajon ez egy elszalasztott lehetőség?

Az itt elmulasztott lehetőséget az angol Heathrow expressz valósítja meg. Az angol dizájn központ vezetője kijelentette, hogy az utasok nem csak kedvelik az új vonat kialakítását, hanem az üzemeltetőnek 15 százalékos hasznot is hozott.

Azoknak az utasoknak, akik repülővel utaznak, három lehetőség áll rendelkezésükre, a repülőtér elérésére, autó, taxi, és vonat. Ez utóbbi még mindig a kisebbséget képviseli. Az angol dizájn főnök azonban úgy látja, hogy ha az utazási környezetet a személygépkocsihoz közelítik, akkor nőhet a vasutat választók száma. Jelenleg azonban a csupasz belső és a harsány színek nem teszik vonzóvá a vasutat, az utasok többsége jobb ízlést, és komfortot igényel. Ennek tesz eleget a német ICE vonatok új generációja.

Mindenütt látható, hogy a jó belső elrendezés alapvető követelmény az új utasok meghódításához:

velaro_belso

2abra_bt-2022-ice_3

(IRJ 2009. 01. Fordította: Almási Miklósné)

Svájc új vasúti járműveket vásárol

A svájciak utaznak a legsűrűbben vonattal, a többi európai polgárhoz viszonyítva, amit jól tükröz a hatékony vasúti hálózatuk. Az SBB folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, hogy minél több utast vonzzon a vasútra. Pozitív szemléletét jól jellemzi, hogy 2008. évben Ausztriával közösen lebonyolított labdarúgó bajnokság négy hete alatt 4700 menetrenden felüli vonatot indított a szurkolók számára, és így kb. 2 millió többlet utast szállított el. Gazdaságilag már nem volt ilyen eredményes, 2 millió SFr. veszteséget szenvedett el.

Átfogóan, az SBB eredményei jók, annak ellenére, hogy az állandóan növekvő forgalmú hálózat fenntartása többlet költséget okoz. 2008. év első felében a társaság bevételei 13,4 százalékos növekedést mutattak, miután 5,8 százalékkal több utazást bonyolítottak le.

Az üzlet megkívánja a további növekedést, és ennek megfelelően az SBB ambiciózus programot indított útjára, a járműállomány modernizálására. Új vonatok beszerzésére, 2030. évig 20 milliárd svájci frankot kíván fordítani.

Az elmúlt év augusztusában az SBB elnöksége jóváhagyta történelmük legnagyobb vonatrendelését, 2,3 milliárd svájci frank értékben. A tendert 2009. év tavaszán hirdetik meg, azzal az elképzeléssel, hogy az első vonatok leszállítására 2013. évben sor kerül. A cél 200 db emeletes villamos motorvonat beszerzése, távolsági üzemre, és további 50 db vonat vásárlására adott opcióval. A vonatok 100, és 200 méter hosszú vonat egységből kell, hogy álljanak. Maximális sebességük 200 km/h, de legyen lehetőség a sebesség 250 km/h-ra emelésére. Az új vonatok, részben a növekvő igények kielégítésére, részben az öreg vonatok lecserélésére szolgál, melyek közül számos eléri a 40 éves kort.

Az SBB elnöksége ezen felül 418 millió svájci frankot hagyott jóvá, további regionális vonatok beszerzésére, Romandie, Ticino, és Bázel térségek kiszolgálására.

Az SBB 32 db Flirt vonatot rendelt a Stadlertől, mivel ebből a típusból már 74 db vonat üzemel vonalaikon, és nagyon népszerűek az utazóközönség körében. Az új vonatok első darabjai 2010. évben állnak üzembe.

Az SBB nem hagyatkozik kizárólag az új beszerzésekre, mivel most indult el az 500 millió euró értékű, un. Domino projekt, ami keretében 120 db három kocsis regionális vonat felújítását, modernizációját végzik el. Ezek a vonatok, csak 20 évesek, és elég jó állapotban vannak, de ma már nem felelnek meg az utasok elvárásainak. A munkálatok nagyobb részét maga az SBB végzi el, de a vonatok közbezárt kocsiit alacsony padlójú, Inova típusú kocsikra cserélik, melyeket a Bomardier szállít.  A Domino programmal 2012. évre szeretnének végezni.

A Dominó program az új egységek árának kétharmadába kerül, jelentette ki az SBB elnöke.

Az SBB először vett részt az Inno Trans kiállításon, mint egy mérnöki szerződő fél. Itt mi meg tudjuk mutatni, mire vagyunk képesek és nem szabad ezt eltitkolni, jelentette ki az SBB elnöke. Az SBB számos területen igen értékes tapasztalatokkal rendelkezik, amelyet szeretne értékesíteni, üzletet csinálni belőle. Példája lehet ennek, hogy Európában először alkalmazták az ETCS L2-őt az Európai Vonat Irányítási Rendszer 2. szintjét. Ezen felül a vonatok felújításában, nagyjavításába szerzett szakértelmüket, járművek tesztelésében és a szükséges engedélyek megszerzésében valamint saját klíma termünket szeretnék árúba bocsátani.

(IRJ 2009. 01. fordította: Almási Miklósné)

A biztonságtechnikával kapcsolatos tapasztalatok az ICE karbantartás optimalizálása során.

Kiinduló helyzet

Jármű-karbantartás

Olyan, korszerű vasúti közlekedési vállalkozások, mint amilyen a DB, azáltal jellemezhetőek, hogy a karbantartási intézkedések részletes előírásai, azok tartalma és időpontja szabályozva vannak. Valamely vasúti jármű életciklusára vonatkozó összes tervszerű karbantartási intézkedések, a karbantartási program azonban rendszeresen módosításra kényszerül, főképpen amiatt, hogy a technika folyamatos fejlődése miatt állandóan változik, hogy így az intézkedések hatékonysága növekedjék. Emellett a vasúti járművek üzembiztos állapota és a szükséges komfort is korlátozás nélküli intézkedésekkel állandóan biztosítandó.

Az alábbiakban az ICE motorvonatok fővizsgálatainak keretében karbantartási program optimalizálását mutatjuk be.

Vasúti járművek fővizsgálatai

A vasúttörténet tanúbizonysága szerint a”vasúti járművek ismétlődő vizsgálata” mindig a jármű karbantartás lényeges eleme volt. A Vasútrendőrség Szabályzata szerint már 1870-ben a mozdonyok első revízióját 75.000 km futási teljesítmény után kellett végrehajtani. A visszatérő vizsgálatot hat év után többször 1-1- évvel, de legföljebb 8 évre lehetett eltolni (EBO 1981). A DB EBO szerint a vasúti járművek fővizsgájának határidejét ezenkívül az utazási teljesítmény határértékéhez is kötötték

A DB Fernverkehr AG ICE flottája

A DB 19i91-ben helyezte menetrendszerű forgalomba az ICE flottát és azzal időközben többszáz millió km forgalmat realizált. Az utóbbi években nagyobb számú járművet szereztek be és állítottak szolgálatba. Az különösen érvényes az ICE T és ICE 3 motorvonatokra. Új járműveket a Gyártó karbantartási programjával együtt szállítanak le. Ez a program a korábbi tapasztalatainak ismeretében készül és az egyes szerkezeti elem-csoportokra is kiterjed. Így legalábbis az eddigivel azonos szintű üzembiztonság valósítható meg.

A DB az addigi ismeretekkel egybevetve elemezte az ICE flotta karbantartási tapasztalatait és úgy döntött, hogy ezek ismeretében a járművek eddigi üzembiztonsági állapotának fenntartásával növelhető a revíziók közötti távolság, és az üzembiztonság mértéke legalábbis nem csökken. A fővizsgálatok közötti távolságot azonban nem változtatták.

A DB intézkedési struktúrájának három oszlopa:

  • a biztonság,
  • a rendelkezésre állás és
  • a komfort.

Az alábbi meggondolások azonban a „Biztonsággal” kapcsolatosak.

Biztonságtechnikai alapgondolatok

Abban az esetben, ha a vasútüzem biztonságáról ez 1978 évi bírósági ítélet háttere előtt beszélünk, akkor a biztonság azzal mérhető, hogy egy felelős vasúti szakember azt a vasútügy mai szempontjából megfelelőnek tartja-e.. Ennek alapján levezethető, hogy a karbantartás keretszempontjait mindig a vasútbiztonsági ismeretek pillanatnyi szintje alapján kell elbírálni.

Ebből levezethető egyrészt az ismeretek színvonalának állandó ellenőrzése, másrészt pedig azoknak a premisszáknak a meghatározása, melyek szerint az esetleges után igazítás végrehajtható. A DB különböző szerveinek közös feladata, hogy ezeket az elveket a valóságba átültessék.

Megvalósítás

Módszertan

A DB Távolsági forgalmi Ágazata az üzemért és a biztonságért felelős. Az Ágazat üzemi tapasztalatai alapján a különböző szintű időszakos vizsgálatoknak egy olyan bonyolult rendszerét dolgozták ki, mely az üzembiztonság és a gazdaságosság szempontjait a lehetséges

Optimális mértékben egyeztették össze.

Összefoglalás
HP0-J63

Az ICE motorvonatok biztonságpolitikai koncepciója revíziós intervallumok növelését tette lehetővé a DIN 27201-01 program alapján.  Külön elemezték az eddigi üzemzavarok következményeit. Ennek alapján egy olyan speciális intézkedési rendszer (ZwU) született, melynek alapján a flotta revíziós intervallumai gazdaságosabbakká voltak tehetők. A tanulság az volt, hogy az intervallumok növelése a balesetbiztonság veszélyeztetése nélkül volt lehetséges. A tanulságok alapján az ügyben munkacsoportokat lehetett létrehozni. Ennek keretében a kopási és hiba magatartás lényeges javulása volt elérhető. A nagyobb revíziós intervallumok ellenére a motorvonatok rendelkezésre állása, a komfortja és az üzembiztonsága is javult.074-344

1abra_bt-2021-ice_3

Fordította: Dr Heller György