Dr. Csiba József
Igazgató :
MÁV Zrt. VMMSzK
50 éve állt üzembe a 375,1032 pályaszámú gőzmozdony
(Vázlatpontok a 375 sor. mozdonyok történetéből)
1. A 375 sor. gőzmozdonyok születése
dumpsure
Az 1-C-1-tengelyelrendezésű1 T.V. osztályú nagyteljesítményű szertartányos gőzmozdonyait a MÁV, akkori nevén a Magyar Királyi Államvasutak 1906-ban rendelte meg a másodrangú vonalain jelentősen megnövekedett forgalmának lebonyolítására a budapesti, sokak által csak Állami Gépgyár2 néven ismert üzemben. Az ilyen tengelyelrendezésű kéthengerű kompound-rendszerű gépezettel3 ellátott mozdonyok beszerzése mellett a vasút vezetése a Gölsdorf4 által a Bécsi Városi Vasút részére tervezett, a florisdorfi mozdonygyárban épített 30 sorozatú, majd az ezt követő 110, 229 és 329 sorozatú mozdonyokkal szerzett kedvező osztrák tapasztalatok alapján döntött.
A 741 gyári szerkezetszámú5 7303 és 7304 pályaszámú mozdonyok 1907 októberében készültek el. A mozdonyok az 1911. évi átszámozásakor a 375-ös sorozatjelet és a 001 és 002 pályaszámokat (375,001…002) kapták. Az ilyen kialakítású mozdonyokból (742…11) 1913-ig továbbiak épültek 375,003…053 és 375,301…494 pályaszámokkal.
A 375,1032 pályaszámú mozdony 1975. december 20-án Szombathelyen indulás után egy kőszegi különvonat élén
(Dr. Kubinszky Mihály felvétele)
E mozdonyok főbb építési jellemzői:
– síktűzszekrényes állókazán6 Polonceau7-mennyezettel,
– a tűzszekrény fűtőfelülete: 8,5 m2
– a tűzcsövek fűtőfelülete: 95 m2
– a kazán víztérfogata: