ÚJABB BHV KOCSIK ÁLLTAK FORGALOMBA
A Bombardier MÁV Kft. átadta az első öt átépített Bhv elővárosi kocsit a 46 közül, amelyeket a MÁV-START Zrt. forgalomba állított a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Cegléd, illetve a Budapest–Újszász–Szolnok vonalakon. A többi jármű leszállítására a 2008 áprilisában megkötött szerződés szerint még az idén sor kerül. A Bhv kocsik a szintén Dunakeszin felújított BDt típusú vezetőállásos kocsikkal együtt lehetővé teszik az ingavonati közlekedést az elővárosi forgalomban.
Az eredetileg is Dunakeszin gyártott kocsik átépítése a MÁV elővárosi programja keretében már eddig több mint 300 jármű (Bhv kocsik és BDt vezetőállásos kocsik) felújításához hasonlóan történik. Az átépítés magában foglalja az oldalfalak, a homlokfalak, a tető és az elhasználódott alkatrészek cseréjét, a forgóvázak és a műszaki berendezések korszerűsítését, valamint a teljes belső tér megújítását. A felújított járművek magyarországi belföldi forgalomra alkalmas új elektromos berendezésekkel, távvezérlésű elektro-mechanikus lengőajtókkal, textilhuzatos ülésekkel, új ablakokkal és üvegszál erősítésű műanyag belső burkolattal készülnek.
A BOMBARDIER ÉS A DB 800 EMELETES KOCSIRA VONATKOZÓ KERETSZERZŐDÉST ÍRT ALÁ
A Bombardier Transportation és a Deutsche Bahn (DB) 800 darab emeletes kocsira vonatkozó keretszerződést írt alá, amelynek az összértéke elérheti az 1,5 milliárd eurót. Ez a legnagyobb értékű megállapodás, amelyet a DB valaha is egyetlen szállítóval kötött. Az új járműgenerációval a DB aktív résztvevőként szerepelhet a helyi vasúti közlekedési pályázatokon.
Most először válik lehetővé az emeletes kocsik kombinálása a motorvonati technológiával, az új emeletes járművek között ugyanis lesznek hajtott vezérlőkocsik is. A helyi üzemeltetési feltételeknek és céloknak megfelelően egyedi emeletes kocsik (vezérlőkocsik vagy betétkocsik) is rendelhetőek, amelyek mozdony vontatta szerelvényként közlekedtethetők. Az új járművek kompatibilisek lesznek a korábbi generációkkal.
A Bombardier Transportation 1994 óta már több mint 1600 emeletes kocsit szállított a DB részére. 98%-os megbízhatóságának köszönhetően a járművek nagyon népszerűek a megrendelők körében. A belső kialakításhoz a kényelmi berendezések széles köre választható, az alapelrendezés részét képezik többek között az első osztályú és a másodosztályú utastér, az ergonomikus ülések, a hálózati csatlakozó az üléseknél és az utasinformációs rendszer.
Hartmut Mehdorn, a DB vezérigazgatója a megrendelés kapcsán elmondta: “Éppen a világméretű gazdasági növekedési lehetőségek szkeptikus megítélése miatt kell vennünk a bátorságot a jövőbe történő beruházáshoz. A hatékony, nagykapacitású közlekedési rendszerek korszerű járműflottát igényelnek, amelyek energiatakarékosak és rugalmasan változtathatóak
ÚJABB BHV KOCSIK ÁLLTAK FORGALOMBA
A Bombardier MÁV Kft. átadta az első öt átépített Bhv elővárosi kocsit a 46 közül, amelyeket a MÁV-START Zrt. forgalomba állított a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Cegléd, illetve a Budapest–Újszász–Szolnok vonalakon. A többi jármű leszállítására a 2008 áprilisában megkötött szerződés szerint még az idén sor kerül. A Bhv kocsik a szintén Dunakeszin felújított BDt típusú vezetőállásos kocsikkal együtt lehetővé teszik az ingavonati közlekedést az elővárosi forgalomban.
Az eredetileg is Dunakeszin gyártott kocsik átépítése a MÁV elővárosi programja keretében már eddig több mint 300 jármű (Bhv kocsik és BDt vezetőállásos kocsik) felújításához hasonlóan történik. Az átépítés magában foglalja az oldalfalak, a homlokfalak, a tető és az elhasználódott alkatrészek cseréjét, a forgóvázak és a műszaki berendezések korszerűsítését, valamint a teljes belső tér megújítását. A felújított járművek magyarországi belföldi forgalomra alkalmas új elektromos berendezésekkel, távvezérlésű elektro-mechanikus lengőajtókkal, textilhuzatos ülésekkel, új ablakokkal és üvegszál erősítésű műanyag belső burkolattal készülnek.
Sztrájk bénítja a regionális üzemet
A Transnet és a GDBA egyesülés alkalmazottai sztrájkba léptek, és ezzel Németország déli, és nyugati területein a regionális vasúti közlekedést megzavarták. A legsúlyosabban érintett városok, München és Nürnberg volt.
A sztrájkot a munkaidő és a fizetés miatt indították el, és Németország további városaira terjedt ki, mint pl. Berlin, Köln, és Hamburg-. A Német Vasutak, DB, kijelentette az Inter-City forgalmat egyenlőre a sztrájk nem érinti.
A Network Rail új pénzügyi igazgatót jelöl
A Brit infrastruktúra vezetés, a Network Rail, Patrick Butcher urat jelölte pénzügyi igazgatójának, a nyugdíjba vonuló Ron Henderson úr utódjaként. Butcher úr 41 éves, és korábban Nagy Britannia egyik legnagyobb vasúti árufuvarozási üzemeltetési cégének, az EWS pénzügyi vezetője volt 2004-2006. években. Az új feladatát április 20.-án veszi át.
Az ALL gyors növekedése folytatódik
A Latin American Logistics, ALL, amely Brazíliában, és Argentínában vasúti árufuvarozási üzemeltető, 2008 év negyedik negyedében 16,3 százalékos forgalomnövekedésről számolt be az előző évi adatokhoz képest, amikor is 8,7 milliárd tonna-kilométert teljesítettek. A forgalomnövekedése az egész évet tekintve 11,7 százalékos volt, annak ellenére, hogy Argentínában a mezőgazdasági munkások sztrájkja miatt csak 4,6 százalékos emelkedést regisztráltak. Az ALL adózás előtti profitja 468 millió dollárt tett ki 2008. évben, ami az előző évez képest 23 százalékos növekedés jelent.
A CRCC építi a líbiai vasútvonalat
A Kína Vasúti Építési Együttműködés, a CRCC, nyerte el a 805 millió dollár értékű szerződést, amely Líbia tengerparti vasútvonalának építését tartalmazza. A vonal a tunéziai, és az egyiptomi határokat köti össze. A szerződés 172 km. két-vágányú pálya építését tartalmazza, Tripolitól a tunéziai határig, Ras Ajdirig.
A líbiai kormány a CRCC-t jelölte további 352 km vonalszakasz megépítésére, Al Khums-tól ami Tripolitól keletre fekszik, Misratah-ig, és Surt-ig. Az Orosz Vasutak, RZD, 3,17 milliárd értékű szerződést nyert el,az 554 km hosszú vasútvonal építésére, a Surt- Benghazi városok között.
Az MRT üzemelteti a Stockholm Metrót
A Stockholm Helyi Szállító vállalat, SL, az MTR Coperatio-t, Hong Kong, bízta meg, hogy a város 108 km hosszú metró hálózatát nyolc éven keresztül üzemeltesse. A szerződés értéke 2,6 milliárd dollár, és opciót tartalmaz az üzemeltetési idő további hat évvel történő meghosszabbítására. A koncesszió a vonatok és az állomások üzemeltetését, valamint a gördülő állomány fenntartását, javítást is tartalmazza, melyet a norvég Mantena-val kooperációban végzik. A Stockholm Metró szerződés Európa második legnagyobb értékű, a London Földalatti elővárosi szerződés után, amelyet a Német Vasutakkal kialakított közös vállalat keretében üzemeltetnek.
A Faiveley nyerte el a kínai fékszerződést
A Datong Locomotives, Kína, a Faiveley vállalattal kötött szerződést, amely több mint 60 millió euró értékű, hogy 489 mozdony fékrendszerét szállítsa. A szállítást ez év végén kell megkezdeni, és három éven keresztül tart. A fékrendszer gyártása, a Qingdao Faiveley SRI Rail és Shijiazhuang Precision Machinery, Kínában, és Faiveley Franciaországban, és Olaszországban valamint Svédországban lévő gyártelepein történik.
Svájc növeli hosszú távú beruházásait
A Svájc Szövetségi Közlekedési Minisztérium, BAV, tervet késztett, amely szerint 2015.-2040. évek között 10-18 milliárd dollárt fektetnek be az ország vasúti infrastruktúra fejlesztésébe, és ezen belül 2015-25. években 4,5 milliárd dollárt, mely utóbbit még ez évben a parlament elé terjesztenek jóváhagyásra.
A célja a befektetésnek, hogy a legfontosabb városokat összekötő fővonalakon a szűkkapacitásokat szüntessék meg, és a regionális vasúti hálózatót fejlesszék. A BAV elkészítette koncepcióját, és a kapcsolatos egyeztetéseket hamarosan megkezdi. A tervről, 2012. évben, vagy 3013.-ban tartanak népszavazást. A kormány úgy véli, hogy ehhez a többletfejlesztéshez a finanszírozás új formáját meg kell találni. Fontolóra veszik azt a lehetőséget, hogy új vasúti utas adót vezessenek be, amely kb. 300 millió svájci frank, többletbevételt jelenthet.
Az SBB 18 milliárd SFr-t kíván új gördülő eszközök vásárlására fordítani 2030. évig.
A United Group szállíthatja a dízelmozdonyokat QR,Ausztrália, részére
A United Group, UGL, Ausztrália, 52 millió dollár értékű szerződést kötött 12 db. dízel-villamos mozdony szállítására, a Queensland Railway, QR, Intermodal divíziója számára. A 3,25 MW váltakozó áramú, C44 Aci mozdonyokat az UGL Broadmeadow gyárában New South Walesben, szerelik össze, és ez év júliusa, decembere között szállítják le QR-nek. A szerződés további hat darab mozdony vételére tartalmaz opciót.
Az elmúlt hónapban a QR aláírt, egy 35 milliós megállapodást a Downer EDI, Ausztráliával, 9 db GT 46Ace mozdony szállítására, A QR áruszállítási igazgatója kijelentette, további beruházásokat terveznek, beleértve új teherkocsik beszerzését, tekintettel a növekvő szállítási igényre.
További emeletes villamos motorvonat a CFL, és az NSCF részére
A Luxemburg Vasutak, CFL, és a Francia Nemzeti Vasutak, SNCF, tanulmányozta további 14 db. TER 2N NG típusú emeletes regionális villamos motorvonat beszerzését, az Alstom és a Bombardier alkotta konzorciumtól. A 82 millió euró értékű üzlet, a 2000-ben 233 db. vonat szállítására megkötött szerződés utolsó opciója. A legutolsó rendelés leszállítása 2010. év júniusától esedékes, 10 db. három kocsis villamos motorvonat a CFL részére, és a maradék négy vonat a francia Loire menti vasutaknak /1 db./ és a Felső Normandi Vasútnak /3 db./. A vonatok kapacitása 339 utas, maximális sebessége 160 km/h.
Az SNCF már üzemeltet 168 db TER 2N NG villamos motorvonatot, melyek beszerzését nyolc régió finanszírozta. A CFL jelenleg 12 db, három kocsis vonatot üzemeltet.
Litvániában az áruszállítás növekedik, de nehéz idők jönnek?
A Litván Vasutak, LDz, áruszállítási leányvállalata, az LDz Cargo, az elmúlt évben 56,1 millió tonna árút továbbított, 7,5 százalékkal többet a 2007. évinél. Az üzemeltetők azonban úgy látják ezt a növekedést nem valószínű, hogy ebben az évben meg tudják ismételni.
A szénszállítás 2007. évben 14,7 millió tonna volt, mely az elmúlt évben 18,6 tonnára növekedett, mivel Oroszország úgy határozott megszünteti a szén importját Észtország kikötőin keresztül. Az olajszállítások is növekedtek 0,8 százalékkal, elérve a 19,4 millió tonnát.
Az LDz úgy becsüli, hogy az áruszállítás volumene 2009. évben 10 százalékot is eshet a gazdasági recesszió miatt, elsősorban az Oroszországba és Oroszországból haladó tranzit szállítások csökkenése miatt, ami az LDz forgalmának durván a felét teszi ki.
Docklands Light Railway folyó alatti bővítését megnyitották
London polgármestere, Boris Johnson úr, hivatalosan felavatta a 180 millió font költségért a Docklands Light Railway-nek Woolwich Arsenal-ig megépített meghosszabbítását. A 2,5 km hosszú vonal meghosszabbítás iker alagútban halad a King Georg V állomás keleti végétől a Temze alatt 35 méterrel. A vonalszakasz befejező része felülről épített alagútban halad, majd eléri az új végállomását Woolwich Arsenálnál, ahol a vonal befejeződik az üzemelő vasúti állomás alatt. A vonalat tervezte és építette az Amec és a Colas Rail közös vállalata, és hét héttel a tervezet határidő előtt fejezték be és adták át az új vonalszakaszt.
A DB keret megállapodást írt alá emeletes kocsik beszerzésére
A Német Vasutak, DB, és a Bombardier 1,5 milliárd euró értékű keret megállapodást írt alá, 800 db, emeletes kocsi szállítására. A DB kijelentette, a kocsik segíteni fognak a regionális forgalom üzemeltetésére kiírt tender elnyerésében. A Bombardier első ízben képes arra, hogy a kocsikat akár hajtással, akár anélkül szállítsa, ami azt jelenti, hogy a DB az üzemeltetés igényeinek megfelelően dönthet, hogy mozdony által vontatott, vagy motorvonatként használt kocsik legyenek. A kocsik csereszabatosak lesznek az előző generációs több mint, 1600 db kocsival, melyeket a DB 1994. év óta vásárolt.
A DB elnöke, Hartmut Mehdorn kijelentette, ez a keret megállapodás azt az üzenetet hordozza, hogy ebben a különlegesen nehéz gazdasági helyzetben elhatároztuk a jövőbe fektetünk. Ezzel a regionális forgalom lebonyolításához különlegesen jó minőséget tudunk biztosítani.
A gazdasági válság, az európai áruszállítási üzemeltetőket is érinti
Az európai áruszállítási üzemeltetők megkezdték a létszámuk leépítését, mivel a gazdaság csökkenése csökkenő szállítási volument jelent.
A bolgár közlekedési miniszter kijelentette, hogy a Bolgár Államvasutak, BDZ, 1300 főt kíván elbocsátani, csökkentve ezzel a zsugorodó áruszállítás költségét. A BDZ 23 százalékos árú csökkenést szenvedett el, a két legnagyobb vasércbánya bezárása miatt. Mindent megtesznek annak érdekében, folytatta a miniszter, hogy a többlet létszámot a vasúti ipar más szektoraiba tudják átirányítani.
A Német Vasutak, DB, több mint 170 km hosszú használaton kívüli pályát bérel, hogy a kb. 8000 db időlegesen felesleges teherkocsiját tárolja, és átmenetileg munkatársaktól is megválnak. A DB elnöke, Mehdorn úr kijelentette, lehet, hogy a szükséges áruszállítás kapacitás, 40 százalékkal is zsugorodni fog.
A DB Angliában üzemelő áruszállítási leányvállalata, az EWS, 530 munkatársa, azaz munkavállalóinak 10 százaléka válik feleslegessé, az ez évre jelzett áruszállítás csökkenés miatt.
A Svájc Szövetségi Vasutak, áruszállítási leányvállalata, az SBB Cargo, teljesítménye, már a gazdasági krízis előtt is zsugorodott, az autóipari termékek, és a nemzetközi áruszállítás csökkenése miatt. Kevesebb vonatot indít, megszüntette a létszám felvételt, és egyenlőre törölte a szakszervezetekkel, a bérmegállapodást célzó tárgyalásokat.
December elején, Európa legnagyobb intermodál üzemeltetője, a Kombiverkehr, Németország, hetente közlekedő vonatinak számát 29 darabbal csökkentette, annak ellenére, hogy 2008. évben teljesítmény a megelőző évhez képest növekedést mutat.
Engedélyezték a MÁV Cargo eladását
A MÁV áruszállítási leányvállalatának, a MÁV Cargo eladásához az Európai Bizottság /EC/ feltételekkel hozzájárult. Az EC-nek a versenyt illetően súlyos fenntartásai voltak az átvételre, az ÖBB áruszállítási karja, a Rail Cargo Austria, RCA, és a GySEV által alkotott konzorcium által eredetileg javasolt megoldással szemben, mert azzal az RCA-nak, a magyar áruszállítási piacon, a legfőbb versenytársát megszüntetik, és a MÁV Cargo legnagyobb versenytársát az ausztriai piacon. Az ÖBB. az osztrák kormány tulajdona, amely a GySEV tulajdonban is részes.
Orvosolva ezt, az RCA megállapodott, hogy megszünteti a GySEV-vel a strukturális kapcsolatát, és felülvizsgálja szerződését az üzemeltetővel.
Ennek célja, hogy az osztrák kormány befolyását a GySEV felett csökkentsék, és biztosítsák, önálló üzemeltetését, amely verseny társa lesz a MÁV Cargonak.
Az EC kijelentette, mind a magyar, mind az osztrák áruszállítási piacra a korlátozott verseny jellemző, és a belföldi üzemeltetők együttműködnek a határaikon keresztül haladó szállítmányok tekintetében.
Az első Koreában tervezett nagysebességű vonat kigördült
A KTX-II, az első nagysebességű közforgalmú vonatot, amelyet Koreában terveztek, a közlekedési, és hajózási miniszter avatott fel, a Hyundai-Rotem gyárában. A KTX-II maximális sebessége 330 km/h, és közforgalomban 300 km/h sebességgel közlekedhet. A fejlesztési program 170 millió dollárba került, és 6600 mérnök dolgozott rajta. A KTX-II tíz kocsis vonat, amely másik vonattal összekapcsolva is közlekedhet, és így 20 kocsis formát vesz fel. A Korail hat hónapon keresztül teszteli a vonatot mielőtt Seoul és Mokpo között, közforgalomba állna
/fénykép a vonatról a januári IRJ 4. oldalán/
Sarkozy növeli a vasúti beruházást
A francia elnök, Nicolas Sarkozy, kijelentette, a vasúti szállítás befektetéseit növelni kívánja, a 26 milliárd eurós, un. újraindítási projektje keretében, amely a francia gazdaság élénkítését tűzte ki célul a globális gazdasági válságból való kilábalás eszközeként.
A vasúti projekt a 10,5 milliárdos közösségi beruházásból részesedik. Ez magába foglal ja a négy nagysebességű vonal 2010-2014. években történő építésének gyorsítását, miközben az SNCF extra 250 millió eurót kap a meglévő vonalak felújítására.
A Párizs Közlekedési Hatóság 450 millió eurót kap, Párizs köré építendő automatikus vezérlésű könnyű metró vonal építésére.
Vossloh nagy növekedést jelez előre
Vossloh, Németország, mind a vasúti infrastruktúra mind a vontatási berendezések, fődarabok divíziója erre és a következő évre is növekvő eladást tervez. Hogy megerősítsük piaci helyzetünket, és tápláljuk növekedésünket, útjára bocsátunk egy modernizációs tervet, valamint új gyártmányok fejlesztését, pl. mozdonyokét, jelentette ki a vállalat elnöke. A Vossloh előre becsült eladási növekedése, erre és a 2010. évre 6 százalék. A vállalat adózás előtti nyereségét 138 millióra tervezi erre az évre, és 9 százalékkal nagyobbra 2010.-re.
A DB további ICE vonatokat rendel
A Német Vasutak, DB, a Siemenstől 15 db négyfeszültségű, ICE 3M nagysebességű vonatot rendelt 500 millió euró értékben. A szállítást 2011. év decemberében kezdik meg. A vonatokat a szomszédos országokban használják, mint pl. Franciaország, Belgium, és Hollandia. Miután jövő évben a nemzetközi személyszállítás is liberalizálásra kerül, a vonatok felhasználási területe a DB számára megnő.
Svédország, Coradia villamos motorvonatokat rendel
A svéd gördülőanyag lízing cég, az AB Transitio, az Alstomnál 23 db, négy kocsis Coradia vonatot rendelt 148 millió euró étékben. A vonatok maximális sebessége 180 km/h, és a Kungsbacka- Göteborg- Alingsas vonalon közlekedik, az Észak Svédország vasúti üzemének fejlesztése keretében.
Az SNCF mozdony lízing leányvállalatot állít fel
A Francia Nemzeti Vasutak, SNCF, átteszi az 1400 sorozatú, kimondottan nehéz tehervonati mozdonyát az új Akiem nevezetű leányvállalatába, következő hónapban. A mozdonyok, amelyek jelenleg nincsenek jól kihasználva, lízingelhetővé vállnak ennek révén.
Első lépésben 233 db, mozdonyt tesznek át az Akiembe, melynek értéke 430 millió euró, de 2013. évre számuk 400 darabra nőhet.
Az SNCF, a Bombardiertől 80 db. Traxx F 140 DE BoBo típusú dízel villamos mozdonyt rendelt.
Az első 45 darab mozdony szállítását 2010. év májusában kezdik meg. Ezek a mozdonyok alkalmasak lesznek nemzetközi forgalomban való használatra, és az SNCF árufuvarozó leányvállat fogja üzemeltetni.
Megkezdődött a PKP Cargo magánosítása
A Lengyel Államvasutak, PKP, kijelentette, áruszállítási részlegének, a PKP Cargo privatizációs menetrendjét heteken belül jóváhagyja a Lengyel Infrastruktúra Minisztérium. A tendert ezek után útjára bocsátják, ami első lépésként a részvények kisebb részének eladását jelenti. A PKP Cargo teljesítménye 2007. évben 40 milliárd tonna – kilométer volt, ami 3 százalékos csökkenést jelent a megelőző évhez képest. Ez évre a vállalat előre jelzése szerint életében először, veszteséges lesz. Az Európai Újjáépítési, és Fejlesztési Bank felajánlotta a részvények 25 százalékának vételét 2005. évben, de ezt a kormány akkor elutasította.
A GE és a Qishuyan felavatta a kínai dízelmozdonyt
Az első Kínának épülő fővonali dízelmozdony első darabját GE és Qjhuyan Mozdony Vállalat felavatta. A 300 darabos sorozat első két darabját az USA-ban szerelték össze, míg a további 298 darab mozdonyt a Qishuyan, Kínában szereli össze, miután a fődarabokat, alkatrészeket behajózzák.
A 4,66 MW teljesítményű mozdonyokat teherforgalomban használják, Harbin körzetében, ami az ország észak-keleti részén van.
Négy pályázat az első francia PPP vasúti projektre
A Francia Vasúti Hálózat, RFF, megkapta az első ajánlatot négy konzorciumtól, az 1 milliárd euró értékű 15 évre szóló PPP egyezségre, 14000 km hosszú GSM-R rádió kommunikációs hálózat építésére, üzemeltetésére, és fenntartására, Franciaországban. Az RFF úgy tervezi, hogy ez év közepén megköti a szerződést. Ez az első vasúti PPP projekt Franciaországban.
Villamos motorvonati tender
Négy kiválasztott vállalatot hívtak meg, hogy vegyen részt, a meghirdetett tenderen, vonatok szállítására a felújított angliai Thameslink hálózatra.
Ezek az Alstom, Bombardier, Hitachi és a Siemens. Ezek versenyeznek villamos motorvonatok szállítására vonatkozó szerződéskötésért. A vonatokat 2012-215. években kell szállítani, az 5,5 milliárd font értékű 225 km hosszú észak-dél irányú hálózat felújításának részeként.
/kép az IRJ januári szám7. oldalán/
Személyszállítási teljesítmény növekedése
Az Ausztrál Victoria állam regionális üzemeltetője, két egymást követő évben rekord utas szám növekedést regisztrált. A vasúti utas szám 2007-2008 években 24 százalékkal nőtt, és elérte a 11 milliót. A kapacitás biztosítása érdekében hét kocsis Vlocity dízel motorvonat üzemel a Melbourne- Geelong vonalon.
/kép az IRJ januári szám 9. oldalán/
AGV motorvonat próbái
Az Alstom nagy sebességű motorvonata, az AGV megkezdte első dinamikus tesztjét, 360 km/h -val, mely a vonat legnagyobb közforgalomban alkalmazható sebessége. A teszteket a TGV Est 170 km/h sebességű szakaszán kezdik meg, Kelet – Franciaországban.
/kép az IRJ januári szám 9. oldalán/
Bukarest befejezte a harmadik metró vonal meghosszabbítását
Az építkezés megkezdése után tizenöt évvel, felavatták az M3 metróvonal keleti meghosszabbítását Nicolae Grigorescu-tól, Linia de Centura-ig 2008 novemberében. A 4,8 km hosszú meghosszabbításon az első időkben a vonatok ingajáratként működnek, és esetenként a pályát meg kell osztaniuk, az egyes számú vonal üzemével.
Budapest
A MÁV tervezi, hogy a áruszállítási leányvállalata eladásából származó bevételéből megvásárolja a veszteséges, a BKV tulajdonában lévő elővárosi vonatát a helyérdekű vasutat. A Fővárosi Önkormányzat szerint nem egyértelműen jó ezen üzemág eladása.
Olaszország
A Trenitalia 70 millió euróért építet nagysebességű vonatok javítására, karbantartására szolgáló telepet, Nápoly Gianturrco-ban
Oroszország
A Transstroy, Oroszország, nyerte el a megbízást, hogy megépítse a 494 km hosszú vasútvonalat Barkakit, Tommot és Yakutsk között. Az építés 1,3 milliárd euróba kerül, és 2013. évben be kell fejezni.
Oroszország legnagyobb magán áruszállítója, a Globaltrans, bejelentette, az elmúlt év októberében a forgalma 9 százalékkal csökkent, a fémek és más bányászati anyagok iránti kereslet csökkenése miatt.
Szlovákia
A Siemens újít fel számos szlovákiai vonalrészt, amely az európai, Liszabon-Kiev korridor része.
Belorusszia
A Belorusszia Vasutak villamos mozdonyokat kíván vásárolni Kínától. Két HDX villamos mozdonyt a Belorusszia hálózatán tesztelik, és ha sikeres további megrendelések várhatóak.
Nagy-Britannia
Az MTU 93 db, hajtásrendszert szállít a Bombardiernek, a gyártás alatt álló 72 sorozatú dízel motorvonathoz. A motorvonatok Nagy Britannia számára készülnek. Az MTU szállítja a dízel motorvonatokhoz a motort, a hajtómű szekrényt, a hűtő és szűrő berendezéseket. A dízelmotor kimenő teljesítménye 360 kW, és megfelel az EU káros anyag kibocsátását szabályzó előírás 3a fokozatának.
Bulgária
A Német Vasutak, DB, modernizálhat, 30 db. Szovjet Unióban gyártott dízel mozdonyt, melyek a Bulgár Államvasutak tulajdonában vannak. A 07 sorozatú mozdonyok igen hasonlóak a DB 232 sorozatú mozdonyaihoz, melyek modernizálásával kapcsolatosan nagy tapasztalattal rendelkeznek. A bolgár mozdonyok új dízel motort, és más berendezéseket kap, és így élettartamuk kb 15 évvel meghosszabbodik.
Lengyelország
A Lengyel Államvasutak, PKP, 57 db. új villamos motorvonatot vásárol 293 millió euróért, de további információk nem állnak rendelkezésre. 230 millió eurót költenek 270 üzemben lévő motorvonat felújítására.
A PKP regionális vonalaira megérkezett az utolsó ED 74 sorozatú Actus villamos motorvonat, melyeket a Pesa lengyel gyár gyártott, Lengyelország nyugat-közép részén lévő Bydgoszcz városban. A 160 km/h sebességű vonatok beszerzését részben az EU finanszírozta, és Varsó- Lodz közötti regionális expressz vonatokban üzemelnek. A motorvonat 182 db másod-osztályú és 20 db első-osztályú ülőhellyel rendelkezik. Az 57 millió dollár értékű megrendelés 11 db motorvonat szállítását tartalmazta, melyet később 14 darabra emeltek fel, 2006. évben, és az első egységeket 2007. év közepén szállították le.
/kép az IRJ 2008 december 10 oldalán/
Kína 7,3 milliárd dollárra növeli vasúti beruházásait
Kína Vasúti Minisztérium, MoR, megígérte, hogy gyorsan és agresszívan ruház be a vasútba, a kormány gazdaságélénkítő programja részeként. Az elmúlt év negyedik negyedében 7,3 milliárd dollárt invesztált, és ezt ebben az évben megháromszorozza. A MoR következő évben a korábbi évek elképzeléseinek dupláját ruházza be.
Kínában, 2003, és 2007 között az áruszállítási teljesítmény, évente 8,7 százalékkal növekedett átlagosan, míg a hálózat 3,4 százalékkal.
A MoR kijelentette, megkezdik a Tianjin-Baoding között, a Hubei tartományban, a 145 km hosszú nagysebességű vonal építését. Az első felét a vonalnak jövőre építik meg. Ez a projekt az észak Kína legnagyobb kikötőjét, Tianjint nagysebességű vonatokkal köti össze, a középső és keleti vidékekkel. A vonalat 250 km/h sebességre építik ki.
Nagysebességű vonatok az RZD-nek
Az első nyolc Siemens Velaro RUS nagysebességű vonatokat az Orosz Vasutak RZD, részére, a német kikötőben Sassnitzban, az elmúlt év novemberében hajóra rakták. A nyolc kocsis vonatokat a Siemens Krefeld gyáregységéből közúton szállították Sassnitzba, ahol vonatszállító komppal hajózzák el az orosz Balti tengeri kikötőig, Ust Luge-ig. Ez az egyetlen kikötő Közép-Európában, amely rendelkezik széles nyomtávú vonallal /1520 mm./.
A 250 km/h sebességű, Velaro RUS vonatot Szent Pétervár-Moszkva közötti vonalon mutatják be ebben az évben.
/kép az IRJ 2008 decemberi szám 6. oldalán/
Litvánia további Siemens mozdonyokat vásárol
A Litván Vasutak, LG, további 10 db. ER 20 CF típusú tehervonati mozdonyt rendelt a Siemenstől. A rendelés értéke, kb. 30 millió euró, és 2010 májusában kezdi meg a Siemens a mozdonyok szállítását. Az eredeti rendelést 2005. évben adták fel, 34 db. 2 MW teljesítményű Co-Co tengelyelrendezésű dízel mozdonyra, melyből 20 db már üzemben van, a többi gyártás alatt áll Németországban. A mozdonyokat, az MTU 16V 4000R41 dízelmotorokkal szállítják. A mozdony maximális sebessége 120 km/h
/kép az IRJ 2008 decemberi szám 11. oldalán/
.
Talgo hálókocsis vonatok Moszkva-Berlin viszonylatra?
Az Orosz Vasutak, RZD, és a Talgo közös memorandumot írt alá, nagysebességű gördülő állomány közös fejlesztésére. A legfontosabb célja ennek a megállapodásnak, hogy értékeljék a Talgo vasúti hotelszolgáltatás, 7. sorozatát, melyek Moszkva-Berlin viszonylatban éjjel közlekednének.
Közös megvalósíthatósági tanulmány elkészítését tervezik, amely a járat igénybevételét kívánja előre jelezni, és a projekt várható gazdasági életképességét. Ha életképes, közös vállalatot alakítanak, a Belorusz, a Lengyel, és a Német Vasutakkal. Három Talgo járművet kölcsönöznek a RZD számára, hogy a Shcherbinka teszt központban vizsgálat alá vessék.
/ kép az IRJ 2008 decemberi szám11. oldal/
Hyundai Rotem nyerte a Marmaray vonat szállítását
A Hyundai Rotem, Korea, 440 db jármű szállítására köthetett 580 millió euró értékű szerződést, a Törökország Marmaray projekt megvalósításához, amely összeköti Ázsiát Európával Isztambul mellett, a Boszporusz alatt a tengerben haladó alagúttal. A villamos motorvonatok, melyek öt, és tíz kocsisok lehetnek, 2012-2014. között állnak üzembe, és helyben fogják összeszerelni. A 77 km. Marmaray projekt szerint épülő vonalon csúcsidőben a vonatok 2 percenként, a nap további szakaszán 10 percenként közlekednek.